Haal je hipsterhart op: seizoensgroente

21:57


Als je écht zero waste wilt leven, moet je groente uit het seizoen eten. Een vijfde van de CO2-uitstoot is te wijten aan wat er op ons bord ligt. Twintig procent! Groente die in het seizoen is, is één van de manieren om dat aandeel te verkleinen. Het laat namelijk een veel kleinere ecologische voetafdruk achter. Maar het is ook gewoon heel veel lekkerder.

Hip, hier en heerlijk

Wat is seizoensgroente en seizoensfruit eigenlijk? Ha, dat lijkt misschien vanzelfsprekend maar er zit meer achter dan je misschien zou denken. Natuurlijk, het is groente (en waar ik het over groente heb, bedoel ik vanaf nu ook fruit) dat van nature in dit seizoen groeit. Hollandse aardbeien in de winter horen daar bijvoorbeeld niet bij. Het spreekt dus voor zich dat dit een stuk beter voor het milieu is. Denk maar aan al die kassen die een compleet ander seizoen na moeten bootsen, met bijbehorende licht-, water- en temperatuureffecten, en daar ontzettend veel CO2 voor nodig hebben.

Maar seizoensgroente is ook groente die niet van ver komt. Uit Nederland in plaats van Spanje bijvoorbeeld, maar vaak nog een stuk regionaler dan dat. Dat betekent dat er een heleboel energie bespaard wordt op vervoerskosten. Een groot bijkomend voordeel is dat seizoensgroente daardoor veel verser is dan geïmporteerde groente, het ligt namelijk veel eerder in de winkel.

Naast beter voor het milieu en verser is groente en fruit uit het seizoen ook veel lekkerder én veel gezonder. Dat komt doordat er meer vitamines in zitten. De natuur geeft groente en fruit zelf de vitamines mee die dat seizoen nodig zijn (dat is geen grap, de natuur is geweldig!) en omdat de producten sneller bij jou terecht komen, worden er veel minder vitamines afgebroken (dat proces begint namelijk meteen na het oogsten - en reguliere groente legt niet alleen een langere reis af, maar wordt vaak ook nog eens een paar maanden opgeslagen in een vries- of koelcel). Oh ja, het is nog goedkoper ook, want je betaalt niet voor de kassen, de elektriciteit en het vervoer uit exotische oorden.

Wat eten we in februari en maart?

Wat eten we de komende twee maanden? Nou, je kunt je hipsterhart ophalen, want daar zitten een heleboel lekkere 'vergeten' groente bij. 

Begin maar met bananen, peren en mandarijnen, dat zijn échte februarivruchten. Appelen, mango, pompelmoes en sinaasappelen mag je heel februari en maart eten. Net als aardappelen, selderij, knolselderij, koolraap, paddenstoelen, pastinaak, pompoen, prei, raap, rode biet, rode kool, schorseneren, spruiten, uien, veldsla, witlof (zou ik lekker overslaan!), witte kool en wortelen. Rabarber hoort echt bij maart, net als bloemkool, spinazie en radijs.

Hier vind je per maand alle groente en fruit, mét milieubelasting, die in het seizoen is.
Eet smakelijk!

You Might Also Like

0 reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest