Vegan Challenge ervaring tot nu toe

06:00


Zoals eerder aangekondigd doe ik (J) mee met de Vegan Challenge; een maand lang veganistisch eten. Het klonk heel eenvoudig, omdat ik al vegetarisch en zero waste eet, maar dat bleek het absoluut niet te zijn. Hoe ging de eerste week? Of beter gezegd: de eerste zes dagen? (Ik heb drukke dagen voor de boeg dus post hem iets eerder dan een week).

Dag 1 - rampendag
Oeps! Ik begon de dag met een havermout, banaan + melksmoothie. Eerder schreef ik al dat ik eerst de zuivel wilde opmaken, die we nog in de koelkast hadden staan, maar het voelde toch een beetje als cheaten. Toen ik op mijn werk kwam werd ik meteen aan de tweede uitdaging onderworpen: voor een bijeenkomst die niet doorging waren al tientallen broodjes besteld, die eigenlijk op moesten. Ik dénk dat ik een broodje humus op heb, maar kwam er tijdens het eten achter dat er ook fètakaas op zat. Oei! 's Avonds at ik nog wat overgebleven broodjes omdat ik bang was dat ze anders weggegooid zouden worden.

Dag 2&3 - aanpassingsvermogen
Ook in het weekend ben ik niet bepaald veganistisch bezig geweest. Ik spendeerde het weekend bij mijn ouders en at onder andere yoghurt en zelfs kaas. Soms is het namelijk gewoon fijn om dingen te eten die je zelf nooit koopt, omdat het niet zero waste verkrijgbaar is, of omdat je er gewoonweg niet aan denkt. 's Avonds stond er moussaka op het menu. Het was niet moeilijk om aan te geven dat ik er geen gehakt in hoefde, maar toen mijn vader er twee eitjes overheen klutste kon ik moeilijk iets zeggen. De moussaka was óngelooflijk lekker, mede dankzij het knapperige eierkorstje. Shit! Dit was moeilijker dan ik dacht! Bij een avondje chillen bij vriendinnen ging ik voor de nacho chips en komkommer: onbewust makkelijk.

Een foto die is geplaatst door Jessie kroon (@jessieemmajohn) op



Dag 4 - kleine overwinning
Yes! Afgezien van mijn ochtendsmoothie met banaan en yoghurt die nog in de koelkast stond at ik de hele dag vegan. Woohp woohp! Op het werk nam ik mijn eigen homemade humus mee. Toen ik uit mijn werk 'snacktrek' had besloot ik een banaan te eten. 's Avonds ging ik uit eten met een vriendinnetje en bestelde ik vegan paëlla in een restaurant met veel vegan opties. Ondanks dat hij best prima was, was ik toch teleurgesteld. Ik zat gewoon een bordje gele rijst met wat kruiden, bonen en groenten te eten.. Niet te vergelijken met de (overigens ook vegan) paëlla met allerlei sojavleesjes die ik in Berlijn at of de home made paëlla van mijn moeder.

Dag 5 - breakie time
Normaal maakt Nicky altijd smoothies to go, maar toen ik wakker werd van een gefrustreerde gil wist ik dat ik wat anders ging eten die ochtend. De perfecte smoothie lag in zijn geheel over de keukenvloer verspreid. Niet erg fijn, zeker niet om zo wakker te worden, maar wel een goede motivatie om de dag met een vegan ontbijtje te beginnen. Misschien was het het lot..? ;) Ik koos voor warme havermout met water, cacaopoeder en banaan. Meteen was het of ik terug was in Parijs, want daar at ik dat bij gebrek aan goede melk ongeveer elke ochtend. Enig nadeel: ik moest ineens thuis ontbijten en dus meer opschieten dan ik gewend was! Als lunch at ik weer mijn eigen humus op het werk, met wat komkommer en olijven erop. Ook nam ik een sneetje brood met biologische pindakaas, waar alleen pinda's en olie inzitten. Goooood. 's Avonds aten we pizza; delicious!

Een foto die is geplaatst door Jessie kroon (@jessieemmajohn) op


Dag 6 - een goed begin
De dag begon goed: de melk was op, dus nam ik een vegan smoothie mee in de trein. Nicky maakte een exemplaar met sinaasappel, bosvruchten, banaan en havermout. Het was even wennen, maar hij was heel lekker, ondanks dat de sinaasappel al een tijdje in onze fruitmand lag! Vol goede moed reisde ik af naar een - wat ik toen al wist - hectische afspraak. Tijdens een ochtend rennen, vliegen en glimlachen bij een evenement ging ik vegantechnisch de mist in. Ten eerste stonden náást mij bonbons, waar ik natuurlijk niet vanaf kon blijven (iets wat ik echt nog moet leren: zelfdiscipline in combinatie met een chocoladeverslaving). Ten tweede waren de lunchopties een broodje kaas of een broodje vlees, dus koos ik voor dat eerste. Ik realiseerde me toen ook dat ik nog niet genoeg 'overtuigd vegan' ben om zulke situaties een probleem te vinden. "Oké, dan een broodje kaas" denk ik, in plaats van dat ik kaas van het broodje ga halen (in mijn ogen is dat echt zinloos) of een vegan broodje eis. Achteraf is dit voor mij ook een logischere keuze geweest: er waren nog veel broodjes over, dus zou het zonde zijn om naar een supermarkt te gaan en mijn eigen (vegan) broodje te halen! 's Avonds koos ik voor vegan soep met zoete aardappel, paprika, Indiase kruiden en kokos.

Een foto die is geplaatst door Jessie kroon (@jessieemmajohn) op


Reflectie
Ik ben geloof ik nog geen vegan, maar vind het wel leuk om me erin te verdiepen. Pas als je zelf probeert om vegan bezig te zijn, merk je dat het - voornamelijk in sociale situaties - echt niet vanzelf gaat. Misschien had ik meer concessies kunnen doen, maar ik merk dat ik daarvoor eerst meer achter mijn eigen standpunt moet staan. Over het algemeen gaat het vooral 'mis' bij de tussendoortjes (chocola!) en als ik niet zelf kook.

Tijdens mijn speurtocht naar vegan informatie kwam ik bij het volgende fragment van Van Liempt Live over de challenge. Interessant om de verschillende meningen van de initiatiefneemster van de challenge, een hoogleraar en een chefkok op een rijtje te hebben en ook heel verhelderend: uiteindelijk gaat het om bewustzijn. Dat was ook precies de conclusie die ik in het restaurant boven mijn bord vegan paëlla trok. En ja, stiekem was ik ook blij toen Alynda Kok, de oprichtster van de challenge, aangaf dat het doel is dat men meer plantaardig gaat eten - en niet per se 100% plantaardig. Of dat volgende week wél gaat lukken, lees je later. Ik ga mijn best doen!

Vegan Voornemens voor week 2
  • Be prepared: altijd een zakje noten of dadels in je tas, zodat je niet verleid wordt tot non-vegan tussendoortjes. Eigenlijk zou een non-vegan chocosnack in mijn geval nog beter zijn...
  • Testlab: eens kijken of ik iets af durf te slaan omdat het niet vegan is, en kijken hoe daarop gereageerd wordt.
  • Cookskills: meer koken! Deze week was redelijk hectisch dus had ik niet veel tijd om te koken. Voorbereiding is natuurlijk key dus misschien moet ik proberen daar tijd voor vrij te maken. 
  • Make up your mind: wil ik vegan zijn? Hoe bevalt het? Waarom doe ik het? Laat ik het eerst voor mezélf eens helder hebben, voordat ik het een ander moet uitleggen..  

Hoe gaat het bij jullie? Ik kan niet wachten om jullie ervaringen te lezen!



  

You Might Also Like

5 reacties

  1. Heel leuk om te lezen over je ervaringen! Ik denk dat je echt al heel erg op de goede weg bent door er bewust mee bezig te zijn, ook al lukt het dan misschien niet de hele tijd. Ik vind het zelf helemaal niet moeilijk om dingen af te slaan en mensen kijken er eigenlijk ook niet zo van op, maar dat komt misschien ook omdat ik hiervoor al bijna helemaal plantaardig at. Het moeilijkste is inderdaad als ik niet zelf kook ;) Ik heb net een heel lekker (en simpel) recept voor rode linzensoep met kokosmelk online gezet, misschien heb je daar nog wat aan!

    Liefs, Janna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks voor je reactie Janna! Wat grappig dat jij het niet moeilijk vindt om dingen af te slaan. Misschien maak ik me er ook onnodig (te) druk over ;) Ik ga meteen even je soeprecept bekijken; klinkt superlekker namelijk!

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen hoe het bij jou tot nu toe gaat. Wat ontzettend herkenbaar! Die chocola is echt wel een dingetje (ook in het kader van zero waste, trouwens), al heb ik wel het voornemen om het weer eens zelf te maken. Ik heb denk ik iets minder sociale dingen gehad, maar loop wel een beetje tegen hetzelfde aan. Ik wil mijn schoonouders bijvoorbeeld niet vragen om ineens helemaal anders te koken voor mij op de zondag... Anders dan dat moet ik zeggen dat ik redelijk voorbereid ben. De paddenstoelenrisotto van de Vegan Challenge site vond ik ontzettend lekker, en ook de curry die ik gister en vandaag at, was erg geslaagd. Morgen rode linzensoep... En veel havermout en brood met pindakaas. Oeh, en een tosti met appelstroop, peer en rozijnen!
    Het testlab en make up your mind zijn ook voor mij wel de uitdagingen, juist in relatie tot elkaar. Want als je weet waarom je nee zegt, is het ook makkelijker om te doen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken je struggles! Wat mij heel erg heeft geholpen, is het kijken van documentaires. Nadat ik cowspiracy, earthlings en forks over knives had gezien, hoefde ik echt geen dierlijke voeding meer. Ik was echt geshocked van alles feiten die ik leerde over de vleesindustrie. Dat maakte het voor mij echt makkelijk om alles af te slaan wat niet vegan was. Heel veel succes de komende weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig dat je hiermee bezig bent! Dat je ervoor open staat is echt al heel wat. Sinds ongeveer een half jaar ben ik vegan, na 11 jaar vegetariër. Afgelopen zomervakantie bekeek ik Cowspiracy, The best speech you will ever here van Gary Yourofsky, 101 reasons to go vegan en Uprooting the Leading Causes of Death (http://essenaoneill.com/new-gallery-43). Hierdoor werden mijn ogen echt geopend. Ik ging mij verder verdiepen en op een gegeven moment wist dat dit is wat ik wilde doen. Langzamerhand verving ik eerst mijn ontbijtjes, later mijn lunch en tussendoortjes en daarna ook mijn avondeten naar vegan. Voor mij hielp het om dit langzaam te doen. Maar door het te proberen challenge is ook echt knap! Melk kan je zelf maken van amandelen of havermout en allemaal andere plantaardige producten, waardoor het alsnog zero waste is! Kleine moeite en geweldig resultaat :) Ik kan je ook aanraden om bij Vegan Facebook groepen te gaan (ook als je nog niet vegan bent). Zelf heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Ik doe het om de planeet, de dieren en mensen te redden. En ik geniet er echt van. Het is natuurlijk allemaal volledig je eigen keuze! Veel succes met de rest van deze maand!

    BeantwoordenVerwijderen

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest