Hoe de Fransen hun lievelingsproduct redden: alles over Jean Bouteille

05:57


Soms krijgen we een mailtje in onze inbox die we zó leuk vinden dat we jullie de informatie niet willen onthouden. Dit heb je misschien al gemerkt aan onze Facebookpagina, waar regelmatig toffe filmpjes langskomen, én dit zul je in dit blog teruglezen. We werden namelijk benaderd door Céliflor, van het Franse bedrijf Jean Bouteille. Of we misschien wat aandacht aan hun concept wilden besteden.. Natuurlijk! 'Zero waste' is een echte community en we helpen elkaar graag :) 

Even voor de duidelijkheid: we worden niet betaald voor het schrijven van deze post en het is dan ook geen sponsoring. We willen je gewoon inspireren door het verhaal van een zero waste ondernemer!

Jean Bouteille is kortgezegd een innovatief flesseninzamelingssysteem in Frankrijk. Nadat Gérard Bellet (oprichter) twee jaar in India en Amerika was geweest besloot hij bij terugkomst in Frankrijk dat hij de wereld een beetje mooier wilde maken. Dit deed hij eerst door "R Cube Nord" op te richten; een bedrijf in afvalmanagement. Daarna kwam hij in aanraking met zero waste, onder andere door de opkomst van de afvalvrije winkels. 

Wat Gérard opviel: het werd steeds makkelijker om 'vaste producten' (zoals pasta, gedroogd fruit, koffie en suiker) los te kopen, maar bij vloeibare artikelen waren nog niet genoeg zero waste alternatieven beschikbaar. Zoals het een échte Fransman betaamt, besloot hij bij het belangrijkste vloeibare product te beginnen: wijn. 

Tot en met de jaren '60 was bulkverkoop de meest gangbare verkoopsvorm. Door de ontwikkeling en de lobby van de agro-food industrie, merchandising en communicatie- en marketing werden verpakkingen steeds populairder." - Jean Bouteille


Zo werd Jean Bouteille geboren: een vloeibaar bulksysteem dat klanten laat kopen wat ze nodig hebben, in herbruikbare flessen. Dit is natuurlijk beter dan in glas kopen en het glas laten recyclen, omdat je bij direct hergebruik meteen een stap in de keten over kunt slaan! Door het hergebruiken (en schoonmaken (op minder dan 25 km afstand van de winkel)!) van de flessen kan Jean Bouteille de wijn tegen een lagere prijs aanbieden. Gemiddeld kan een glazen fles meer dan 26 keer gebruikt worden zonder dat deze omgesmolten of gerecycled hoeft te worden. Jean Bouteille kan de flessen dus 25 keer zonder kostprijs gebruiken, waardoor de prijs omlaag gaat. Eigenlijk heel simpel!

De eerste winkel opende in 2014 en inmiddels vind je in Noord-Frankrijk al een aantal winkels waar de wijnflessen van Jean Bouteille worden verkocht.  Daarnaast leveren ze olie en azijn. Jean Bouteille laat duidelijk zien dat kopen in bulk drie voordelen heeft (wij kunnen er nog wel 30 bij bedenken)
  1. Omdat je geen verpakking gebruikt, kan het product goedkoper worden aangeboden 
  2. De impact op grondstofgebruik voor verpakkingsmaterialen vermindert - en kan zelfs verdwijnen
  3. Afvalkosten (na gebruik, deze worden vaak niet in de prijsberekening meegenomen en zijn dus externe kosten) kunnen worden verminderd of geëlimineerd.

Het eerste wat wij dachten? Waarom bestaat dit niet in Nederland! Hoewel wij in Amersfoort bij De Nieuwe Graanschuur al wijn kunnen tappen in onze eigen fles, is het in andere plekken in Nederland niet heel erg gangbaar - en al helemaal niet goedkoper dan 'gewone' wijn. 

Natuurlijk wordt er al veel gebruik gemaakt van glas en kiezen wij altijd een glazen verpakking als we iets niet verpakkingsvrij kunnen halen, maar volgens de 5 R's van zero waste is refuse(n) (weigeren) natuurlijk altijd het beste!

Glas heeft decennia lang gefunctioneerd als verpakking voor vloeibare producten. In de jaren zeventig kreeg het concurrentie van het Tetrapak (melkkartonnen etc.) en in de jaren 80 van de plastic fles.
Tegenwoordig zijn de meeste flessen voor vloeibare producten gemaakt van PET, PE of gerecycled glas. De waste van deze verpakkingen zijn goed voor meer dan 30% van het gewicht en 50% van het volume van ons afval.

Slechts 24% van de plastic flessen worden gerecycled, 35% wordt verbrand en ongeveer 40% wordt 'begraven'. Glas wordt in ongeveer 70% van de gevallen gerecycled, dus alsnog wordt 30% begraven of op de vuilnisbelt gegooid. 

Wij zijn meteen geïnspireerd door de manier van kijken naar afval én ondernemen. Ook wilden we nog even dit filmpje delen, waar het hele proces van Jean Bouteille wordt uitgelegd. Wat vind jij van dit concept en de achterliggende gedachte? Laat het ons weten! Meer info vind je op http://www.jeanbouteille.fr/en


You Might Also Like

2 reacties

  1. Het zou inderdaad ontzettend tof zijn als dit ook in Nederland zou komen. Wat ik vooral heel tof vind, en wat laat zien dat ze echt goed nagedacht hebben over hun concept, is dat de wasstations dicht bij de winkel zitten. Voorkomt veel transport. De flessen met beugel zijn trouwens ook gewoon mooi en elegant. Deed me gelijk wel denken aan Grolsch, die overigens hun flessen ook hergebruiken.
    Bedankt dat jullie dit initiatief hebben gedeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zó leuk om je reacties te lezen Judith! Ik ben inderdaad ook helemaal verliefd op hoe de flessen eruitzien en dat over alles is nagedacht. We kregen een perskit (ook op hun site geloof ik) waarin precies wordt uitgelegd hoe de impact wordt verkleind - dus niet alleen met het transport, maar ook de manier van wassen en het maken van de labels etc. Zó inspirerend!

      Leuk ook dat je Grolsch noemt! Daar had ik nooit zo direct over nagedacht. Zij hebben als het goed is ook biologisch bier toch? Dan zou dat een perfect near-o waste biertje zijn! :)

      Verwijderen

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest