Zero waste vakantie: eten (campingrecepten en inkooptips)

06:27

Natuurlijk kun je tijdens je vakantie iedere dag uit eten gaan (I'm in!), maar om het budget een klein beetje in toom te houden is het handiger om ook wat dagen te koken. Waarschijnlijk ken je alleen niet alle bulksupermarkten in de buurt van je vakantieadres én heb je geen hele keuken tot je beschikking. Geen nood; ook in die situaties kun je uit de voeten. Hoe hou je je avondmaaltijden zo low/no waste mogelijk? Read and learn :)

Spot de hotspots!
Ga je in Nederland op vakantie? Op onze site vind je een overzicht met allerlei handige bulkadressen in Nederland en België. De lijst wordt (mede dankzij jullie!) constant bijgewerkt. Reis je naar het buitenland? De eerste tip die ik meteen even meegeef is: download de internationale Bulk Locator app  van Béa Johnson. Zo kun je altijd makkelijk checken of er toevallig een bulkhotspot bij je in de buurt is. Soms is het het omfietsen natuurlijk echt wel waard :)

Doe niet te moeilijk: natuurlijk hebben we echt niet elke dag in de keuken gestaan 

Geen bulkwinkel in de buurt? Probeer dan te zoeken naar een markt (superfijn verpakkingsvrij groenten en fruit scoren) en biologische winkels. Vaak vind je op Google met [naam plaats/regio] + [bio/organic] al heel veel hits. In veel landen zijn de supermarkten bovendien aangesloten bij een keten of coöperatie. In Frankrijk zijn Biocoop en Naturalia bekende ketens, in Nederland ken je vast Ekoplaza wel.  De naam van de keten op Google Maps intypen levert vaak al aardig wat hits in de buurt op - als je in een stad bent tenminste. In biologische winkels is de kans groter dat groenten en fruit onverpakt zijn én kun je soms ook een bulkwand tegen het lijf lopen. Bovendien kijkt men minder gek op als je met je eigen tasje of bakje aankomt. Voel je je in het buitenland wat ongemakkelijk? Dan is een relaxte hippieomgeving zeker een pré ;)

Bulk is big!
Bulkwinkel gevonden? Sla groot in, zodat je de rest van de vakantie genoeg bulksnacks hebt. Ideaal om mee te nemen is bananenchips (goedkoop en lekker), noten (vullend en gezond), pitten en zaden voor in een salade, crunchy granola als tussendoorsnack en bijvoorbeeld rijst en pasta (zodat je niet een heel pak hoeft te kopen als je maar voor één dag kookt). 

Detective spelen in de supermarkt
Zijn er geen biologische supermarkten in de buurt? Dan kun je ook bij de reguliere supermarkt uit de voeten. Vaak moet je wel de afweging maken of je voor zero waste of biologisch gaat, omdat in reguliere supermarkten biologisch groenten en fruit júíst in plastic verpakt wordt. Loop tussen alle schappen door en check alles wat je tegenkomt. De kunst is uit te gaan van de groenten: kies groenten zonder verpakking (liefst biologisch en lokaal natuurlijk) en baseer daarop je gerecht. Kies vervolgens of je zin hebt om hier een pasta, curry of wat anders van te maken; rijst en pasta is vaak in karton te koop. Wil je easy en snel? Kies dan voor bonen, sausjes en groenten (Franse artisjokhartjen mjammm) in glas.

Mijn strategie is altijd: kijken waar ik zin in heb.

Creatief met combinaties 
Hierbij geef ik een voorbeeld van een weekmenu. Ik heb niet op voedingswaarden etc. gelet, maar het is puur om een indruk te geven van wat mogelijk is (met eén gaspit - zonder plastic). Mijn strategie is altijd: kijken waar ik zin in heb. Vaak is dat óf de Italiaanse kant (pasta, bruschetta, portobelloburgers, risotto) óf de currykant (zowel Indiaas als Thaïs) óf de Mexicaanse kant (van nacho's tot rijstschotel - als er maar guacemole bij zit). 

Op basis van mijn eetlust bedenk ik één van mijn basisrecepten. Die pas ik aan naar wat er beschikbaar is. Bij veel onverpakte groenten maak ik bijvoorbeeld eerder zelf een 'pastasaus' dan als ik haast niks onverpakts kan vinden. Dan grijp ik sneller terug naar een pot biologische passata. Doe verder niet te moeilijk: natuurlijk hebben we echt niet elke dag in de keuken gestaan (onderstaand menu is dus ook puur ter illustratie) en hebben we ook gewoon heerlijk Frans brood met biologische chocoladepasta als avondeten gegeten. Soms gingen we ergens uitgebreid lunchen, zodat we 's avonds geen lastige maaltijd in elkaar hoefden te draaien (oké bananenchips als avondeten was misschien niet het meest voedzame idee ooit). Bedenk: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Je bent op vakantie! :)
  • Maandag: Indiase supersimpele curry
    • Rijst in kartonnen pak
    • Kokosolie in glazen pot
    • Kikkererwten in glazen pot (eventueel)
    • Currypasta in glazen pot (of gebruik kruiden die je zelf meeneemt)
    • Groenten naar smaak (courgette, tomaat, paprika kun je bijna altijd onverpakt krijgen)
Eerst rijst koken. Rijst naast het pitje laten stomen en ui, courgette, paprika en tomaat bakken in kokosolie. Kruiden of kruidenpasta naar smaak toevoegen. Rijst er doorheen scheppen. Verdelen over twee borden.
  • Dinsdag: Italiaanse one pot pasta (zie recepten)
    • Pasta in kartonnen pak
    • Pastasaus in pot / water
    • Groenten naar smaak
Ui aanfruiten in een diepe pan. Harde groenten erbij doen. Pasta erbij doen en afblussen met water of eventueel pastasaus in een pot. Alles in één pan laten koken. Check voor bijzondere recepten "One Pot Pasta" op Pinterest


  • Woensdag: Portobelloburgers (zie recept)
    • Brood van de bakker (in je eigen zakje) 
    • Portobello's 
    • Tomaat / ui / verse kruiden / teentje knoflook (maak er een salsa van, met eventueel perzik of abrikoos)
Brood roosteren in je pan met wat olie. Daarna de portobello's bakken in de pan. Doe de portobello op je brood. Vervolgens de salsa eroverheen doen. Mjam!
  • Donderdag: Thaise curry (zie recepten)
    • De rest van de rijst uit het pak 
    • Verse maïskolven / babymaïskolf in glas (eventueel)
    • Groenten naar smaak (zoete aardappel, kool, wortel)
    • Pinda's 
    • Limoentje
Eerst rijst koken en vervolgens je toppings op het pitje klaarmaken. 
  • Vrijdag: Mexicaanse guac (zie recepten)
    • Avocado
    • Bonen (bijv. kidneybonen of zwarte bonen in glas)
    • Salsa (Tomaat, ui, verse kruiden)
    • Paprika, maïs (glas of kolf)
    • Wraps (gebruik wat bloem en olie, meng en rol dit tot dunne plakken die je in de pan verwarmt. Quinoa of rijst kan ook. 
Eerst de wraps maken. Ondertussen guacamole maken in een schaaltje. Vervolgens je groenten verhitten in een pan.



  • Zaterdag: Sushibowl (zie recepten) (of gewoon een broodje chocopasta!)
    • Avocado
    • Paprika, sesamzaadjes, wortel, komkommer, lenteuitje
    • Edamameboontjes of zwarte bonen in glas
    • Evt. tofu of seitan in glas  
    • Rijst
Eerst rijst koken. Vervolgens je tofu/seitan verhitten. Alles in een kom serveren.
  
Zondag: Courgettesalade (zie recept)
    • Courgette 
    • Perzik
    • Lente-ui, limoen, koriander
    • Esdoornsiroop in glas 
Eerst courgette en ui verwarmen. Laterde perzik en lente-ui toevoegen.

Hoe pak jij het aan als je ergens bent waar je de (bulk)supermarkten niet kent? Heb je nog vragen die niet in het artikel worden beantwoord? Let me know! 




You Might Also Like

2 reacties

  1. Handig, die recepten! Als wij op reis gaan met ons zoontje kook ik meestal zelf omdat hij oa gluten- en lactosevrij moet eten. Ik weeg pasta en rijst van tevoren af en neem kleine porties kruiden mee. Ook vul ik herbruikbare flesjes met olie en azijn. Zo heb ik de basis bij me en hoef ik ter plaatse alleen groentes en vlees, vis, kaas en eieren te kopen. Van tevoren zoek ik adressen maar als er geen verpakkingsvrij of biologisch is, dan gaan we naar de reguliere supermarkt. Met het dieet van mijn zoontje is het al ingewikkeld genoeg!
    Groetjes, Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw Neeltje, supergoed! Achteraf had ik inderdaad ook het beste wat kruiden mee kunnen nemen (al was het alleen al peper en zout). Wij hebben nu ook kokosolie gebruikt omdat biologische olijfolie alleen in grote flessen zat. Meenemen is natuurlijk superhandig (hoewel dat denk ik niet meer in mijn tas had gepast, haha).

      Verwijderen

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest