Duurzaam bellen met de Fairphone 2: anderhalf jaar later

08:08


Toen de Fairphone 2 op de markt kwam waren wij meteen enthousiast. Een eerlijke én modulaire telefoon, wat wil je nog meer? Inmiddels bellen we alweer ruim anderhalf jaar met onze Fairphones (Jessie kreeg haar Fairphone eind december 2015, ik begin februari 2016) en dus leek het ons tijd voor een update. Hoe bevalt deze duurzame telefoon? Zijn we er blij mee? Raden we hem aan?

Issues en ervaring

Om maar meteen de deur in huis te vallen: we love our Fairphones! Natuurlijk schelden we soms op onze telefoon als-ie weer eens iets niet snel genoeg doet. In het begin viel het scherm ook regelmatig uit of reageerde het gewoon nergens meer op. Dat was niet alleen onhandig, maar soms ook genânt, want we konden bijvoorbeeld de verbinding niet verbreken na een telefoongesprek.

En tóch zijn we blij met onze telefoons. Vooral vanwege het verhaal natuurlijk. Maar ook omdat je weet dat opstartproblemen horen bij een nieuw product en de meeste problemen vrij makkelijk waren op te lossen. Op het Fairphone forum is ontzettend veel (gebruikers)informatie te vinden. Voor de meeste issues vind je daar zelfs direct een oplossing. Als het probleem in de software zit, lees je dat ook terug op het forum en kun je er vanuit gaan dat de Fairphone developers er hard aan werken om dat in een volgende release op te lossen. Ze hebben de afgelopen anderhalf jaar volop doorontwikkeld, want inmiddels hebben we eigenlijk helemaal geen problemen meer. Telefoontjes kunnen we gewoon beëindigen, het scherm blijft aan of uit als wij dat willen. Superhandig ;)

Reparatie en service

We hebben helaas dus wel wat issues gehad met onze Fairphones. Ook issues die niet via het forum op te lossen waren, maar de support vanuit het bedrijf is supergoed. Mijn hoesje is bijvoorbeeld tot twee keer toe kapot gegaan (de voor- en achterkant kwamen los van elkaar, waardoor ik de volumebuttons niet meer kon gebruiken) en ik heb van Fairphone twee keer een vervangend hoesje gekregen. De laatste is een nieuw model (de slim case), waarbij het probleem is opgelost. De oude hoesjes worden inmiddels niet meer geproduceerd of geleverd, dus toekomstige Fairphonebezitters zullen dit probleem niet tegenkomen.
Jessie heeft na een maand of acht haar hele telefoon zelfs terug moeten sturen. Er zat (ineens, hiervoor had ze er geen last van) een fout in de software die niet door onszelf op te lossen was, dus zij heeft toen een nieuwe telefoon gekregen. Ik hoop dat de onderdelen van haar oude telefoon wel heringezet zijn, want anders is het natuurlijk een beetje zonde.

Wat goed is om te weten is dat je heel veel onderdelen los kunt kopen en eenvoudig zelf kunt vervangen. De telefoon is ontworpen met precies dat als doel (net als Phonebloks, de modulaire telefoon die de Nederlandse designer Dave Hakkens bedacht maar die helaas nooit geproduceerd is). Heel zero waste verantwoord dus: je gooit je telefoon niet weg als-ie het niet meer doet, maar je vervangt alleen het onderdeel dat kapot is.

Geen support meer voor Fairphone 1

Zonder de support van Fairphone waren we een stuk minder positief geweest over onze telefoon. We snappen dus ook heel goed dat Fairphone 1-bezitters teleurgesteld zijn dat hun telefoon niet meer ondersteund wordt. Maar zoals Fairphone zelf zegt kun je de wereld niet in één nacht veranderen. Dat gaat stap voor stap. En Fairphone 2 is stap 2: na de conflictvrije mineralen ligt de focus nu ook op de modulariteit en repareerbaarheid (ja, ik vind dat dat een woord is). Omdat deze telefoon een eigen ontwerp is, is het makkelijker om reserve-onderdelen te maken en te leveren dan bij het eerste model.

Maar werkt het allemaal een beetje?

Ja! Heel lang bellen, appen, instagrammen, pinteresten, foto's maken, bestanden delen - we doen het allemaal. Je kunt het geheugen eenvoudig uitbreiden met een extra SD-kaart, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (oneindig veel kattengifjes!). Natuurlijk zijn er ook dingen die we liever iets anders hadden gezien. De camera is niet fantastisch (maar meestal goed genoeg), de trilfunctie maakt enorm veel herrie (als de telefoon op een hard oppervlak ligt schrik je ervan), soms reageert mijn telefoon niet zo snel als ik zou willen en het scherm doet wel eens raar als hij in de oplader zit of als ik té lang aan het typen ben. Maar dit is allemaal overkomelijk. En wij zouden onze Fairphones écht niet in willen ruilen voor een andere telefoon.

Heb jij ook een Fairphone? Of zou je er één aanschaffen als je telefoon kapot gaat?

Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/emmajohnblog/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/nickyemmajohn en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz

You Might Also Like

5 reacties

  1. Voorlopig ben ik vooral heel zuinig op mijn huidige telefoon, zodat ik daar hopelijk nog heel lang mee kan doen. En ik hoop dat tegen de tijd dat ik aan vervanging toe ben de fairphone zo ontwikkeld is dat ik zonder twijfels over de duurzaamheid kan overstappen naar zo'n modulair exemplaar. Ik geloof absoluut dat repareerbaarheid te toekomst is (of zou moeten zijn), maar ik lees nu nog zoveel over kuren dat ik de duurzaamheid toch nog wel in twijfel trek. Aan de andere kant is het daarom juist belangrijk om dit soort bedrijven te steunen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na 3,5 jaar (wat in theorie lang is voor een smartphone, maar eigenlijk schandalig kort) begint mijn telefoon meer en meer te sputteren, dus ik heb een fairphone in bestelling en ben heeeeel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om eens echte gebruikerservaring te lezen. Sinds het eerst prille begin van Fairphone staat ie al op m'n verlanglijstje, maar mijn (7 jaar!) oude iPhone 4 wil maar niet stuk, dus toch nog even wachten dus haha ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ondertussen ruim een jaar mijn Fairphone en al ben ik er over het algemeen blij mee (vooral met het idee!) heb ik ook al een hoesje moeten vervangen (wel een nieuwe gekregen, maar mijn favoriete seethrough waren niet leverbaar, dus ik moest of wachten of een andere kiezen, laatste dus maar gedaan) en de afgelopen 3 maanden al een hypersensitief scherm, waardoor typen bijna onmogelijk is. Vanwege de scherm-productievernieuwing kon er vooralsnog geen nieuwe opgestuurd worden. Bij gebrek aan een andere telefoon (vorige echt "opgebruikt") dus dagelijkse frustratie. Kom steeds dichterbij het punt dat ik het het geld bijna niet meer waard vind, maar het idee blijft zo goed! Dubbel gevoel dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gebruik mijn FP2 sindsien 1.5 jaren. Had dezelfde problemen als je boven noemt, maar de software is nu stabiel. tot een jaar geleden kon ik het niet aanraden. Nu wil ik het nooit meer missen. De bedrijf waar ik werk wil dat wij op hun ondersteunde iPhones over gaan stappen. Dit ga ik zeker NIET doen. Viva la revolution!

    BeantwoordenVerwijderen

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest