Review Good Food eetmethode

16:48


Een tijdje geleden schreef ik al dat ik een abonnement heb genomen op de bibliotheek. Dat abonnementsgeld is er inmiddels al dubbel en dwars uit, want ik heb het leesvirus te pakken. Mijn nieuwe favorieten in de bieb bevinden zich tegenwoordig op de kookboekenafdeling. Nieuw jaar, goede voornemens en het doel om honderd procent plasticvrij te gaan waren voor mij de aanzet om eens in de (kook)boeken te duiken. Vandaag vertel ik je daarom alles over Good Food van Laurianne Ruhe. 

Om meteen maar heel eerlijk te beginnen: ik had totaal geen idee waar het boek over ging en toen ik in mijn favoriete Amersfoortse koffietentje door het boek heen bladerde was ik toch even verbaasd. In tegenstelling tot een kookboek, wat ik zelf dacht, is dit boek eerder een 'dieetboek', voor een gezondere levensstijl. Nu ben ik zelf geen goede diëter - ik word er vaak moedeloos van - maar omdat in het boek een aantal goede inzichten staan die precies passen bij een zero waste levensstijl heb ik toch besloten er een blogpost aan te wijden. 

Het uitgangspunt van Good Food is gebaseerd op de methode van Clean Eating; populair in Amerika. Kort gezegd houdt dit in dat je zo min mogelijk E-nummers en bewerkt voedsel eet en teruggaat naar de basis. De oermens word in het boek als ideaal geschetst. Wat Good Food precies is kun je het beste zelf lezen, maar de zero waste gerelateerde stukjes heb ik even voor je uitgelicht. 



  • Wat mij het meeste aansprak in het boek was de 'keukensafari'. Dit ga ik dan ook meteen doen. Ondanks dat we (bijna) geen verpakte spullen meer inkopen, staan onze keukenkastjes nog vol met 'oude' spullen in blikjes en pakjes, die we niet willen weggooien (want zonde), maar ook niet gebruiken. Volgens Good Food kun je ze aan iemand weggeven en dat klinkt als een goede optie.
  • Een salade in een weckpot meenemen. Ja, dat vinden wij een goed idee! De recepten in het boek zijn ook veelal plasticvrij te maken, yes!
  • De oermens at vlees, vis, eieren, noten, zaden, groenten, fruit en knollen. Nu zijn wij zelf vegetarisch en flexiveganistisch dus valt het vlees voor ons al af. De overige ingrediënten gebruiken we wél heel vaak bij onze gerechten. Een 'dieet' gebaseerd op veel groenten en fruit, noten en zaden is eigenlijk essentieel om een zero waste levensstijl vol te houden in iedere situatie. Want als je een zakje noten bij je hebt is het héél wat makkelijker om een Sultana af te slaan. 
  • Volgens Ruhe is de oermens niet zo snel geëvolueerd als dat ons voedsel is veranderd. Dit houdt in dat wij eigenlijk helemaal niet gemaakt zijn om deze producten te eten. De uitgangspunten zijn dan ook dat je moeilijk verteerbare producten, genetisch gemanipuleerde producten en snelle suikers probeert te vermijden. 
  • Biologisch voedsel is vaak niet bewerkt met bestrijdingsmiddelen. Om dus geen gemanipuleerd voedsel binnen te krijgen is biologisch voedsel een logische keuze. Aangezien de biologische winkels ook dé beste plekken zijn om verpakkingsvrij te winkelen, kunnen wij ons helemaal vinden in het argument om vaker biologisch te eten. 



Wat je volgens Good Food moet vermijden: 
    • Gluten (de oermens at geen granen) 
    • Gist (in bouillonblokjes en kant-en-klaarmaaltijden, worst, spreads)
    • Keukenzout (geraffineerd en 'chemisch geschoond')
    • Koemelkproducten (vraag een vegan waarom) 
    • Pinda's (dit zijn geen noten maar peulvruchten. Als ze de schimmel Aspergillus flavus hebben (wat in Nederland niet voorkomt vanwege sterke controle) kunnen ze schadelijk zijn
    • Cafeïne/zwarte thee
    • Vlees (bewerkt)
    • Alcohol (rode wijn is beter dan witte volgens Good Food).
    • Witte rijst, pasta, aardappelen
    • Margarine, zonnebloemolie
    • Voorverpakte bewerkte producten
    • Soja (gefermenteerde soja mag wel) 
Toen ik dit lijstje voor het eerst zag was mijn eerste reactie: wat mag je dan wél eten? In het boek word gesproken over honing, kokosbloesemsuiker, quinoa, gistvrije bouillonblokjes, gierst, boekweit, rijst, himalayazout, kruidenthee, gojibessen, noten en zaden, moerbeien, geitenmelk, zilvervliesrijst, boekweitpasta, speltbrood, kokosolie, kokosmelk.. de standaard 'gezonde' superfoodproducten kwamen in het lijstje voor. 



Dit is ook de reden dat ik niet helemaal 'om' ben na het lezen van dit boek. Ik ken mezelf inmiddels goed genoeg en weet dat ik niet blij wordt van een leven bestaande uit superfoods en groene smoothies. Toch heb ik het boek in één ruk uitgelezen (en wat recepten opgeslagen), omdat het weer eens goed aangeeft hoe gek het eigenlijk met onze voeding is geworden. Weten we nog wel wat we eten? Voor mij is zero waste boodschappen doen een goede uitdaging om met onbewerkte ingrediënten te werken en gerechten in elkaar te draaien van producten zonder E-nummers. Voor een ander is het waarschijnlijk fijner om alle suikers te bannen en een Good Food dieet aan te houden. Wat spreekt jou het meest aan?

You Might Also Like

0 reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest